Saturday, January 14, 2012

BERSYUKUR SEADANYA..............



Assalamualaikum sahabat ku......

Sedikit coretan untuk di kongsi bersama.... banyak cerita berkenaan dengan industri perternakan burung Walet... ada yang berjaya dan ada pula yang gagal.... betul ke tidak saya pun tidak pasti...... Cerita dari rakan-rakan mengenai penglibatan perternakan walet di katakan 80% adalah gagal... mungkin ianya benar.... kenapa perkara ini boleh berlaku..... saya kita renung sekejap....... penglibatan dalam industri walet jika di lihat ianya nampak mudah.... tetapi hakikat sebenarnya... Hanya orang yang sudah menceburinya sahaja yang mengetahui..... Pada pandangan saya, contohnya tayar motor pancit... cuba kita sendiri yang baikinya @tampal tayar tersebut... Saya rasa kita akan ambil masa 1 jam untuk siapkannya dan mungkin lebih dari itu.... kalau pakar/mekanik yang buat dalam masa 5-10 minit sahaja mereka dapat siapkan... kita ambil contoh lain pula, repair letrik di rumah sendiri... kalau tak pandai jangan buat-buat pandai bukan lampu tak nyala tetapi mungkin rumah kita akan terbakar.... mungkin nyawa kita juga yang terkorban..... Oleh yang demikian.... pada pandangan saya kepada sahabat di luar sana yang ingin menceburi dalam bidang ini... Pastikan anda mempunyai banyak ilmu dalam bidang ini dan jika tidak berikanlah kepada yang mempunyai pakar dalam hal ini....... Jangan pertaruhkan pelaburan anda dengan perkara yang anda kurang pasti... Rujuklah kepada orang yang lebih arif.... atau serahkan kepada yang arif tentang ini.... Semoga pelaburan anda berbaloi......


sekian,
terima kasih.
Kamarul...

No comments: