Monday, December 27, 2010

Walit Tersungkur... Lemas...



Adakalanya semasa belajar terbang si comel walit tersungkur... Dalam kajian yang telah saya buat.. Ada banyak faktor yang menyebabkan kemalangan ini berlaku.. Mungkin di sebabkan rumah burung yang di dirikan terlalu rendah.. Akan tetapi dakwaan tersebut di patahkan dengan hujah ini"bagaimana dengan walit-walet yang lain ianya berjaya terbang juga".. Hasil daripada kajian, saya berpendapat walit terbang tidak pada masanya (ia jatuh dari sarangnya).. Dalilnya, lebih kurang 250 ekor walit hanya lebih kurang 8 ekor sahaja yang mengalami kejadian ini... Ini bererti hanya 3.2% sahaja burung walit yang gagal terbang manakala 96.8% lagi berjaya terbang....

4 comments:

Fensa said...

kesian nye... takdok cara ke nak atasi masalah tu?

Unknown said...

Memang dah ajalnya kot.. Saya pernah ke gua Gomantong, Sabah.. Kebetulan ada si comel walit yang jatuh dari sarangnya.. Di sini saya dapat buat kesimpulan bahawa di gua pun kejadian seumpama ini berlaku (lumrah kehidupan).. saya ada juga idea untuk meletakkan pukat (bersaiz kecil) untuk menyelamatkan walit yang terjatuh.. Tapi rasanya xperlu kot sebab percent yang jatuh terlalu terlalu kecil.. masih dalam kajian..

Fensa said...

Salam. Ada sorang kawan kat KL ni mempunyai 10kg sarang tapi susah nak dpt pembeli. Sampai la ni dia duk cari pembeli lagi. Mungkin ada cuma harga rendah sgt kot. Mcm mana tu...

Unknown said...

Salam... susah mau cakap.. sbb saya xtahu detail maklumat tu.. sarang burung gred apa? x tengok sendiri.. harga rendah yang di tawarkan tu berapa? dari mana dia dapat (gua ke rumah)? harga sarang walit nie memang naik turun.. Memang pembeli suka main harga.. kena cari yang terbaik dan kita kena bersatu... kena byk contact.. 10kg tu banyak bro.. kebanyakkan org(pembeli) nk tengok barang dulu baru boleh tetapkan harga.. Katanya org nk beli tu ada, tp murah jadi berapa harga yang dia nak jual 10kg tu? insya.. saya bantu setakat mana yang saya mampu..wiwi