Friday, December 30, 2011

Perbezaan Antara Litar Gelang/Selari dan Litar Siri



Assalamualikum Sahabat...

Di Sini saya ingin berkongsi sedikit ilmu berhubung dengan perbezaan Litar siri dan litar selari... Jika di bandingkan kebaikkan litar siri dengan litar selari maka litar selari adalah litar yang terbaik untuk di gunakan bagi pemasangan pendawaian speaker RBL kerana jika salah satu wayar litar ini terputus pada satu speaker maka speaker lain masih berfungsi dan kadar Arus yang mengalir adalah sama dengan bekalan utama untuk tiap-tiap speaker... Suara pun akan kekal pada asal sebagaimana yang di kehendaki (tiada ganguan pada bunyi)... Semoga sedikit ilmu ini dapat memberi manfaat besar kepada semua....

..........Berkongsi Cerita..........

Lebih Kurang Jam 8.30pagi tadi saya ada berhubung dengan seorang sahabat yang lama sudah tidak bersua... Kami bersembang mengenai RBL dia punya... Begini ceritanya lebih kurang 4 bulan lepas secara kebetulan saya lalu di tepi RBL sahabat ini... dan berhenti seketika dan saya mendengar suara RBLnya... Mengikut pengalaman saya yang tak seberapa ini saya memaklumkan padanya suara RBLnya, saya tak puas dengar (tak Lawas/tiada kemerduan). saya bertanya padanya berapa harga yang di belinya katanya RM150.00 suara Luar.. katanya dia ada 4 koleksi suara walet... dan ribuan ringgit telah di habiskan untuk suara ini.... Berapa umur RBL ini? dalam 7 bulan, berapa keluasan RBl ini? 15kaki x 25kaki x 3 tingkat.... berapa kos pembinaan? lebih kurang RM 49,000.00

Di ringkaskan cerita... pertanyaan saya berkenaan dengan berapa biji sarang sudah ada? 2 biji setengah...katanya.. Lalu saya memberikan sedikit nasihat dan seminggu kemudian dia terus mencari saya untuk dapatkan suara WalitWalet........ atas rayuannya.. saya pun bagilah...

Hari ini setelah 3 bulan masa berlalu... saya menghubunginya.. bertanya khabar.... sembang mengenai RBLnya... katanya dia masih ikut nasihat yang saya berikan dulu.... katanya sarang dalam RBlnya sudah ada 8biji dan anggaran walet yang menginap 30 ekor lebih.... Sudah pasti saya tumpang gembira dengan perkembangan ini.... Alhamdullilah... Semoga Sahabatku Berjaya... Amin... Amin... Amin


Sekian
Terima kasih
Kamarul Ariffin Mahmod

No comments: