Saturday, April 9, 2011

Walit Bersarang Pada Papan Playwood





Assalamualaikum Sahabat sekalian,

Baru2 ini ada sahabat saya yang menghantar email kepada saya bertanyakan tentang kayu yang sesuai untuk di jadikan tempat untuk walit membuat sarang...ada juga sahabat bertanyakan berkenaan dengan kepentingan dengan ketinggian, keluasan, sesebuah bangunan yang menjadi faktor bagi walit menginap.... di sini saya ingin merungkai persoalan yang timbul bagi memperjelaskan mengikut pengalaman saya yang hampir 8 tahun berkecimpun dalam membuat kajian berhubung dengan RBL,

1. Kayu yang di gunakan- untuk makluman sahabat semua walit tidak memilih kayu untuk membuat sarang... asalkan selamat baginya untuk menginap, walit akan membuat sarang,pada papan Playwood pun walit bina sarangnya, papan dinding pun walit buat sarang... perkara ini jelas dan telah di buktikan melalui kajian yang telah saya jalankan... cuba sahabat lihat pada gambar yang di sertakan, papan itu adalah Playwood bagi menutup sisip angin pada dinding RBL saya, akan tetapi walit buat sarang juga...

2. Faktor ketinggian- RBL yang telah saya bina hampir 6 tahun telah menjadi tempat penginapan walit, ketinggiannya adalah lebih kurang 5kaki setengah dari paras bumi.. satu tingkat sahaja... di kawasan kampung dan bukan di kawasan berbukit (tanah rata)... telah terbukti ketinggian bukan faktor utama bagi penginapan walit...

3. Faktor Keluasan- ini telah di buktikan melalui kajian yang telah saya jalankan di mana saya telah membina RBL dengan keluasan lebih kurang 19kaki panjang dan 11 kaki lebar.. walit telah bersarang... banyak orang bercakap berkenaan dengan keluasan menjadi faktor utama bagi menjamin penginapan walit.. di sini saya ingin menepis hujah yang di kemukakan oleh pihak2 yang tidak membuat kajian akan tetapi hanya bercakap sahaja...

Semoga coretan di atas menjadi pemangkin kepada sahabat semua untuk terus maju jaya dalam bidang ini........... Ingat Allah Maha Melihat............... Pastikan anda sentiasa sedar bahawa Allah sentiasa melihat anda......... Solat Jangan Tinggal, Wajib Tutup Aurat...................

Sekian, Terima Kasih.....

No comments: